Schermhelden!

Creatie​ve lessen in digitale media en AI voor kinderen tussen de 8 en​ 12 jaar

Workshop  1: 
Creatieve 
Scherm Helden

duur: +/- 5 uur digibord met wifi computer canva.com

In deze workshop (gegeven in 1 of meerdere lessen) komen les 1 / 2 en 3 samen. We hebben geleerd creatief te zijn, we weten meer over de geschiedenis van een scherm, we weten hoe we creatief kunnen zijn op een scherm en we weten hoe we tegen een computer moeten praten (AI).  In de workshop leer je omgaan met Canva, het opzetten van jouw fantasie op het scherm, waarbij je gebruik maakt van de AI tools die Canva te bieden heeft. 

Concrete Omschrijving / Leerdoelen:
Kinderen leren hoe ze hun eigen creativiteit kunnen inzetten om unieke en originele ideeën te ontwikkelen en te presenteren door middel van digitale tools. Ze worden aangemoedigd om innovatief te denken en samen te werken aan het creëren van digitale content, zoals video's, die hun ideeën tot leven brengen.

naar lessen

Maak je eigen video

Dit zijn enkele voorbeelden die we kunnen gaan maken in de workshop. Helemaal op basis van een eigen idee / fantasie en uitwerking. Niks is te gek! Een niet bestaande planeet of een zelf bedachte kunstenaar. Alles is mogelijk!

Leerlijnen, werkvormen en kerndoelen (SLO)

Leerlijnen

  • Oriëntatie: Introductie van het concept creativiteit in digitale media en het belang ervan voor innovatie en expressie. 

  • Onderzoek: Verkennen van verschillende vormen van creatieve expressie (uitvindingen, kunst, games, films, lekkernijen, reizen) en hoe deze kunnen worden omgezet in digitale formaten. 

  • Opdracht: Ontwikkelen van een creatief idee en dit uitwerken tot een digitale presentatie met behulp van Canva en ElevenLabs. 

  • Evaluatie: Reflecteren op het creatieve proces, de gemaakte video's en de samenwerking binnen de groep.

Werkvormen

  • Instructievorm: Uitleg over hoe een creatief idee te ontwikkelen en te presenteren. 

  • Praktijkvorm: Groepswerk waarbij leerlingen hun creatieve ideeën ontwikkelen en deze omzetten in video's. 

  • Presentatievorm: Het tonen van de gemaakte video's aan de klas en het geven van feedback. 

  • Reflectievorm: Groepsdiscussie over wat de leerlingen hebben geleerd en ervaren.

Kerndoelen (SLO)

  • Kerndoel 54: Leerlingen leren om met digitale middelen expressie te geven aan eigen ideeën en deze te delen met anderen. 

  • Kerndoel 55: Leerlingen reflecteren op hun eigen creatieve proces en het eindresultaat en leren constructieve feedback te geven en ontvangen. 

  • Kerndoel 56: Stimuleren van waardering voor innovatie en creativiteit als onderdeel van cultureel erfgoed en hedendaagse ontwikkelingen.