Schermhelden!

Creatie​ve lessen in digitale media en AI voor kinderen tussen de 8 en​ 12 jaar

Les 3:  Slimme Scherm Helden

duur: 60 - 90 minuten digibord met wifi

Deze les geeft leerlingen een basisbegrip van AI en programmeren, benadrukt de creatieve mogelijkheden van technologie en stimuleert kritisch denken over de impact van AI op de samenleving.

Concrete Omschrijving / Leerdoelen:
Leerlingen verkennen de wereld van programmeren en kunstmatige intelligentie (AI), leren de basis van hoe computers 'denken' en 'leren' en passen deze kennis creatief toe. 
Zo worden ze slimme scherm helden!

Naar de workshop

Leerlijnen, werkvormen en kerndoelen (SLO)

Leerlijn

  • Oriëntatie: Introductie tot programmeren en AI. 
  • Onderzoek: Begrijpen wat AI doet en hoe het verschilt van menselijke intelligentie. 
  • Opdracht: Interactie met AI en het creëren van een kunstwerk met AI. 
  • Evaluatie: Discussie over de mogelijkheden en beperkingen van AI.

Werkvormen

  • Instructievorm: Video's en presentaties over programmeren en AI. 
  • Interactievorm: Klassikale discussies en brainstormsessies. 
  • Opdrachtvorm: Programmeren op papier en tekenen op basis van AI instructies.
  • Samenwerkingsvorm: Groepswerk om een eigen app-idee te ontwikkelen en te presenteren.

Kerndoelen (SLO)

  • Kerndoel 42: De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur. Hoewel dit kerndoel meer gericht is op natuurwetenschappen, ondersteunt het de wetenschappelijke benadering en het onderzoekend leren dat ook van toepassing is bij het verkennen van AI en programmeren. 

  • Kerndoel 45: De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren. Dit sluit direct aan bij de introductie van programmeren en het ontwerpen van oplossingen met AI. 

  • Kerndoel 55: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren. Dit is relevant voor het evalueren van AI-projecten en het reflecteren op het gebruik van technologie in creatieve processen.