Schermhelden!

Creatie​ve lessen in digitale media en AI voor kinderen tussen de 8 en​ 12 jaar

Les 2:  Scherm Helden

duur: 60 - 90 minuten digibord met wifi

Door deze les krijgen leerlingen inzicht in hoe digitale tools gebruikt kunnen worden voor creatieve doeleinden en hoe ze zelf onderdeel kunnen worden van de digitale creatieve wereld. 

Concrete Omschrijving / Leerdoelen:
Deze les introduceert leerlingen aan digitale creativiteit, waarbij het gebruik van computers en schermen centraal staat (scherm helden). Leerlingen ontdekken de geschiedenis van computers, het onderscheid tussen hardware en software en gaan aan de slag met hun eigen digitale creatie (app).

naar les 3

Leerlijnen, werkvormen en kerndoelen (SLO)

Leerlijn

  • Oriëntatie: Begrip van digitale creativiteit en de mogelijkheden ervan. 
  • Onderzoek: De ontwikkeling van computers en de rol van grote technologiebedrijven. 
  • Opdracht: Ontwerpen van een eigen app of computerprogramma. 
  • Evaluatie: Reflecteren op het creatieve proces en het potentieel van technologie.

Werkvormen

  • Instructievorm: Presentaties en video's over de geschiedenis en werking van computers. 
  • Interactievorm: Discussie over het gebruik van computers thuis en de bekendheid met verschillende software en apps. 
  • Opdrachtvorm: Groepsopdracht om een eigen app te verzinnen. 
  • Samenwerkingsvorm: Samenwerking in groepjes om een app-idee te ontwikkelen.

Kerndoelen (SLO)

  • Kerndoel 45: De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren. Dit kerndoel sluit aan bij de introductie van digitale creativiteit, waarbij leerlingen leren over de geschiedenis van de computer, het onderscheid tussen hardware en software en een eigen app of programma ontwerpen. 

  • Kerndoel 48: Kinderen leren over de manieren waarop informatie technologie wordt gebruikt in huishoudens, bedrijfsleven en overheid. Dit is relevant voor de discussie over hoeveel en welke computers thuis aanwezig zijn en de verkenning van verschillende soorten computers en software.