Een vernieuwend lesprogramma van 8 lessen voor digitale geletterdheid!
Speciaal voor basisscholen heeft Lupker creatieve lessen ontwikkeld, waarin kinderen van 8 tot 12 jaar op een speelse manier kennismaken met digitale media en kunstmatige intelligentie (AI). De eerste stapjes in de digitale wereld. De eerste drie lessen worden door Mark gepresenteerd op een digibord. De oefeningen worden op papier gedaan, dus de leerlingen hebben nog geen scherm nodig. We beginnen met de basis:
- Wat is digitale creativiteit?
- Wat kun je allemaal met digitale media?
- Hoe praten we met een computer?
- Hoe werkt een AI?
Daarna gaan we aan de slag met Canva en binnen deze veilige online omgeving leren we spelen met de AI. In de laatste 3 lessen gaan we een creatief project op de computer uitwerken. Dit kan een tablet of een laptop zijn. We gebruiken hiervoor het programma Canva, een gebruiksvriendelijke online software die je kunt gebruiken op canva.com.
Heeft jouw school een schoolabonnement op Canva? Dan heb je toegang tot alle functies en materialen.
Geen schoolabonnement? Geen probleem! De gratis versie van Canva is ook prima te gebruiken, met wellicht iets minder mogelijkheden. Kijk ook eens naar de subsidie (verbetering basisvaardigheden) .
Doel: leerlingen maken kennis met creatief denken, leren verbindingen leggen tussen concepten en ontwikkelen inzicht in technologische toepassingen.
Doel: leerlingen ontdekken de geschiedenis en functies van diverse soorten schermen en leren computationeel denken.
Doel: leerlingen leren over de slimme computers (AI), machine learning en oefenen met duidelijk communiceren met elkaar en met chatGPT.
Doel: leerlingen leren basisvaardigheden in Canva en passen deze toe in creatieve opdrachten.
Doel: leerlingen ontdekken hoe prompts werken en gebruiken AI om visuele
creaties te maken.
Doel: leerlingen leren presentaties structureren en combineren visuele elementen om een duidelijk verhaal te vertellen.
Doel: leerlingen leren hoe ze audio en muziek aan hun presentaties kunnen toevoegen en multimodale communicatie inzetten.
Doel: Leerlingen verfijnen hun presentaties, verwerken feedback en
presenteren hun eindresultaten.
Schermhelden heeft voor elke les een groot aantal digibord-visualisaties en video's klaargemaakt, zodat de kinderen zowel de uitleg kunnen lezen als visueel kunnen ervaren. Hieronder een indruk.
Lespakket inclusief een 20 pagina werkboek!
Het meer dan 20 pagina's tellende Schermhelden werkboek is een waardevolle aanvulling op het lesprogramma en bevat inspirerende informatie die de leerdoelen versterken.
Het werkboek stimuleert leerlingen om zelfstandig te
werken, na te denken over hun proces en hun ideeën
te schetsen of op te schrijven voordat ze deze digitaal
uitwerken.
Deze website maakt gebruik van Google Analytics en plaats hiervoor enkele cookies. Graag een akkoord om verder te gaan!