Schermhelden!

Een vernieuwend lesprogramma van 8 lessen voor digitale geletterdheid!

Scherm Helden
in de praktijk

Leerling groep 7: "Het was zo tof om te leren waar al die oude spullen vandaan komen, zoals floppy's en die zware laptop!"

Leerling groep 8: "Het live praten met ChatGPT maakte alles echt en persoonlijk. Dat vond ik heel bijzonder!"

Leerling groep 7: "We mochten onze eigen fantasie gebruiken, dat maakte het superleuk en creatief!"

Leraar groep 6: "De combinatie van humor, oude technologie en nieuwe ideeën maakte de lessen uniek."

Leerling groep 5: "Door de voorbeelden wisten we precies wat we moesten doen, en kregen we leuke ideeën!"

Leraar groep 8: "De geschiedenis van techpioniers en gadgets uit onze jeugd gaf een nieuwe kijk op technologie."

Leerling groep 6: "We deden dingen zelf én luisterden naar uitleg, dat was precies goed!"

Leerling groep 7: "Meester Mark gaf les met zoveel energie, dat wij er zelf ook helemaal enthousiast van werden!"

Jouw eigen idee uitgewerkt als  digitale presentatie!

Dit zijn onze voorbeelden om een eigen idee of uitvinding uit te werken als presentatie. Niks is te gek! Een niet bestaande planeet of een zelf bedachte kunstenaar. Alles is mogelijk! Volledig gemaakt in Canva!

Showtime! Jouw idee!

Dit zijn enkele voorbeelden van leerlingen die met hun idee, een beetje hulp van de AI en heel veel Canva in een paar uurtjes een eigen media presentatie hebben gemaakt. 

Meer voorbeelden?

van inspiratie tot presentatie!

Leerlijn

  • De leerlijn begint met interesse en inspiratie in les 1 (creatief denken, inspirerende helden) en les 2 (schermtechnologie en computationeel denken).
  • Lessen 3-5 richten zich op het ontdekken en toepassen van AI en Canva.
  • Lessen 6-7 leggen de nadruk op het structureren en verbeteren van presentaties met audio.
  • Les 8 sluit af met het presenteren van de eindresultaten en reflecteren op het proces.

SLO Kerndoelen

  • Het programma sluit aan op 7 van de 9 kerndoelen van Digitale Geletterdheid en geeft daarnaast inzicht in de andere 2 kerndoelen, die onder Mediawijsheid vallen.
  • Het legt de nadruk op creativiteit, presenteren, kunstmatige intelligentie, digitale vaardigheden en computationeel denken.

Werkvormen

  • Klassikale introducties, interactieve groepsopdrachten, individuele creaties, reflectiemomenten en presentaties.

Bereikte leerdoelen

  • Kerndoel 1: Begrip van digitale systemen (hardware, software, schermen).
  • Kerndoel 2: Doelgericht ordenen en presenteren van informatie.
  • Kerndoel 3: Effectieve digitale communicatie: informatie en ideeën duidelijk overbrengen met digitale middelen.
  • Kerndoel 5: Begrip van AI en toepassingen.
  • Kerndoel 6: Creatieve uitwerkingen met tools zoals Canva.
  • Kerndoel 8: Reflectie op eigen werk en proces.
  • Kerndoel 9: Begrip van de impact van technologie op het dagelijks leven.