Schermhelden!

Creatie​ve lessen in digitale media en AI voor kinderen tussen de 8 en​ 12 jaar

Les 1: Helden

duur: 60 - 90 minuten digibord met wifi

Door deze introductie les krijgen kinderen inzicht in de breedte van creativiteit, van historische uitvindingen tot hedendaagse digitale innovaties en worden ze aangemoedigd om hun eigen creatieve vaardigheden te verkennen en te ontwikkelen. 

Concrete Omschrijving / Leerdoelen:
Kinderen maken kennis met creativiteit door te leren over uitvinders en kunstenaars (helden) die de wereld hebben veranderd. Ze leren dat creativiteit het vermogen is om nieuwe ideeën te genereren en problemen op unieke wijzen op te lossen. Dit doen we d.m.v. een BINGO spel.

naar les 2

Leerlijnen, werkvormen en kerndoelen (SLO)

Leerlijn

  • Oriëntatie: Introductie van creativiteit en de rol ervan in innovaties.
  • Onderzoek: Onderzoeken van diverse uitvindingen en de creatieve geesten erachter.
  • Opdracht: Stimuleren van eigen creatieve denkprocessen.
  • Evaluatie: Reflecteren op het concept creativiteit en de eigen potentieel als 'schermheld'.

Werkvormen

  • Instructievorm: Introductie en uitleg over de les.
  • Spelvorm: Bingo met uitvinders en hun uitvindingen.
  • Interactievorm: Groepsdiscussie over wat creativiteit betekent en hoe iedereen creatief kan zijn.

Kerndoelen (SLO)

  • Kerndoel 54: De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren. Dit sluit aan bij het stimuleren van creativiteit door het verkennen van verschillende uitvinders en kunstenaars.

  • Kerndoel 55: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren. Dit past bij het onderdeel waar leerlingen moeten nadenken over wat creativiteit voor hen betekent en hoe diverse uitvinders en kunstenaars creativiteit in hun werk hebben toegepast.

  • Kerndoel 56 (kennis en waardering voor cultureel erfgoed).